Balancování a diagnostika hybridních vysokonapěťových akumulátorových baterii

 

  • Občas se rozsvěcuje na přístrojové desce Check Hybrid System nebo IMA?
  • Nezapíná se AUTOSTOP?
  • Vozidlo stále nemá výkon?
  • Nepoužívá se hybridní baterie?
  • Stupeň náboje hybridní baterky prudce skáče?
  • Vozidlo má velkou spotřebu?
  • V paměti řídící jednotky je chybový kód P0A7F nebo P0A80 ?

 

Máme pro Vás dvě novinky:

  1. Máte špatnou hybridní baterii.
  2. S velkou pravděpodobností je možnost opravy baterie a následně její balancování pro lepší provozuschopnost.

 

Abyste si zařídil balancování, zavolejte předem na telefonní číslo +420773879627. Doba diagnostiky a opravy hybridní baterie může trvat od 1 až do 5 dnů. Během této doby uděláme diagnostiku ( ze které dojde k závěru vhodnosti provádění dalších prací s baterií) a balancování hybridní baterie pomocí speciálního zařízení.

PODROBNĚ O VYSOKONAPĚŤOVÝCH BATERIÍCH HONDA HYBRID (stejné procesy jsou v ostatních hybridních autech, které mají  NiMH akumulátory)

Pro zvětšení napětí celé baterie se jednotlivé akumulátory (základní jednotky velké baterie) spojují sériové. V ideálním stavu, když parametry všech N spojených akumulátorů jsou stejné, budeme mít zdroj s napětí N-krát větším, než je základní akumulátor, a nabíjet-vybíjet ho můžeme jako jediný zdroj. Hybridní baterka hybridního auta Honda se skládá z několika desítek jednotlivých sériově spojených akumulátorů (kvůli specifickému tvaru se občas nazývají «bambus») svařených ve dvojicích, které jsou minimálními nedělitelnými články baterie. Pomocí diagnostického počítače je možné zjistit napětí každého článku. Ne každý pár se nabíjí zvlášť, ale baterie se nabíjí v celku jako jediný akumulátor. Během užívání takové baterie (kvůli výjimečnosti každého článku není možné udělat dvě chemicky úplně stejné baterie) se přichází k jejímu rozbalancování, tj. napětí článků baterky se začíná odlišovat, a čím déle – tím více vznikají rozdíly mezi články. Tato lhůta záleží na různých podmínkách: podmínky využívání auta, teploty, úplnosti a frekvencí nabíjení/vybíjení baterie, doby nefungování baterie atd.. Neboť jednotlivé články baterie fungují rozdílně, v důsledku toho kapacita baterie v celku v rozsahu pracovního napětí klesá. Řídící jednotka určuje moment, kdy je nutné začít nabíjení baterky. Ten moment nastává, jestli napětí kteréhokoliv článku klesne do přesně stanovené úrovně (nejrychleji se to stane s horším článkem). Čas ukončení nabíjení baterie určuje předem stanovená výška napětí na jakémkoliv článku (jestli toto napětí dosáhne alespoň jeden článek, nabíjení baterky se ukončí). Nejrychleji se bude zvětšovat napětí na stejném horším článku. Stejně, doba fungování elektromotoru od takové baterie bude menší, i určovat ji bude nejhorší článek s nejmenší kapacitou, který byl zničen více než ostatní, protože on se bude vybíjet, tak i nabíjet, rychleji než ostatní.

Když napěťový rozdíl mezi články dosáhne nějaké kritické hodnoty, na přístrojové desce se ihned rozsvítí kontrolka IMA a řídící jednotka uloží v paměti diagnostickou chybu P0A7F – stárnutí (ničení) hybridní baterie.

Co se stává s hybridní baterií se popisuje výše. Dozvíme se, co se mění v autě. Na začátku indikátor IMA se bude rozsvěcovat jenom občas – v okamžicích maximálního nebo minimálního náboje baterie. Jestli vypneme auto a pak nastartujeme, indikátor IMA už zmizí. Jak ukazuje zkušenost, časem se IMA bude rozsvěcovat častěji, protože celkový stav baterie se bude zhoršovat. Během snižování kapacity baterie, bude častěji třeba baterii nabíjet. Nabíjení baterie vykonává motor-generátor (elektromotor), který otáčí obvyklý motor vozidla. Jako následek, vzrůstá spotřeba paliva. Během stárnutí baterie vzniká takový moment, že indikátor IMA už nemizí, a auto má stále malý výkon, protože užívat takovou baterii není možné. Zjistit, že baterka slábne nebo se ničí, je celkem snadné. Během jízdy stupeň náboje bude skákat (jestli je všechno v pořádku, stupeň náboje se vždy bude měnit ladně po jednom dílku) po několika dílcích naráz.

Jak je možné prodloužit život vysokonapěťové baterie? V souladu s návodem k použití je třeba kompletně vyměnit za novou, ale nová je moc drahá. Co se dotýká užívání baterie, je možnost koupit takovou, která se neužívala více než jeden rok, a která bude s největší pravděpodobností horší než vlastní.

Hybrid servis s.r.o. nabízí balancování a zotavení hybridní vysokonapěťové baterie.

Pro zlepšení životnosti existující baterie je možné maximálně vyrovnat všechny články po napětí a po kapacitě. Tomu se říká balancování baterie. Během balancování napětí všech článků se maximálně srovnává vykonáváním vybití-nabití každého článku zvlášť v souladu se speciálním algoritmem.

V případě, když indikátor chyby baterie se rozsvěcuje jenom občas a spotřeba paliva nepřekračuje rozumnou hranici, balancování pomáhá vždy (z naší praxe). Když stárnutí pokračovalo dál a indikátor chyb se rozsvěcuje během každé cesty, některé články už můžou být z části zničeny. V takovém případě oživit kapacitu do funkčních hranic není možné. Ale je možné vyměnit nefungující element za jiný s maximálně stejnou kapacitou jako u ostatních článků.  Ale přece po výměně je stejně třeba udělat balancování celé baterie.

Ale! Cykly nabíjení-vybíjení teoreticky občas můžou negativně ovlivnit další provozní vlastnosti baterie, protože může vzniknout následující situace. Když baterie má v sobě články, které se už začaly trochu ničit, během balancování lepší články obnovují svoji kapacitu a kapacita zničených článků se obyčejně neobnovuje. Zničené články je možné vyměnit. Když takových článků je více než tři, v takovém případě je jejich výměna nesmysl, protože nejspíše se začalo nevratné ničení baterie celkem a brzy zřejmě bude třeba vyměňovat i ostatní. Tedy v důsledku balancování jsme zlepšily stav jediných elementů, ale stav jiných zůstal jako dřív, totiž jsme obdržely ještě větší  rozbalancování  napětí jednotlivých akumulátorů baterie. Ale my vás můžeme uklidnit – za dobu existence servisu jsme měli jenom několik takových případů z několika stovek odbalancovaných hybridních akumulátorů. Proto to je spíš výjimka než pravidlo, ale každý kdo žádá o obnovení hybridní baterie svého auta, musí vědět, že existuje malé riziko. V takovém případě majitel auta musí být připravený na výměnu baterie.

Předpovědět rychlost stárnutí baterie po balancování není možné, protože to záleží na podmínkách využití auta.

 

Co se týče návodů na zvětšení životnosti hybridní baterie, můžeme  poradit:

  • časté výkyvy teploty pomáhají rychlejšímu stárnutí baterie;
  • je lepší, když se baterie využívá často (nabíjí se a se vybíjí), to znamená, že auto nesmí být dlouho nevyužíváno;
  • nezapomínejte aktualizovat program řídící jednotky baterie (to je totožné se zlepšením algoritmu využívání baterie).

 

Nabízíme Vám balancování hybridní vysokonapěťové baterie.